V kuchyni bez

"Make it easy, but delicious!"

Gluten-free&dairy-free recipes for every day

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Ze dne na den bez mléka

Cappuccino. Cappuccino bez mléka? Život bez cappuccina? Ne! To jsem si nedokázala představit. A ani nechtěla. Silné cappuccino s nadýchanou mléčnou pěnou patří neodmyslitelně k mým ránům. Je mým voňavým zastavením a nadechnutím před startem dne.

Určitě si tedy dokážete představit mou reakci hodnou temperamentní Italky, když mi (po několik měsících bezlepkové diety a jejích pozitivních přínosech) manžel navrhl, abych zkusila vysadit i mléko. Vzdát se mé ranní chvilky jen a jen pro mě? Začít se stravovat ze dne na den bez mléka, másla a sýrů? Vždyť v poděbradské Sýrárně nás snad už znají jménem! To se mám vzdát své milované buvolí mozzarelly, vyzrálého parmezánu či lahodného tiramisu? Nepéct vánočku, koláče či máslové sušenky podle svého vymazleného receptu? Co dám do svíčkové namísto šlehačky?

Zůstat v kuchyni nejen bez lepku, ale i bez mléka? Nikdy!

ze dne na den bez mléka

Od "nikdy" k "dennodenně"

Jak dlouho to moje „nikdy!“ trvalo, si již přesně nepamatuju. Jednoho jarního dne jsem se „vzdala“ a začala vymýšlet, jak se připravit na dvoutýdenní testovací bezmléčný provoz?

První přišlo na řadu rostlinné mléko (s myšlenkou „to ostatní se poddá“), které by se dalo našlehat do cappuccina. Po přečtení asi tuny internetových článků v různých jazycích padla volba na mandlové. Díky silnému mixéru se mi podařilo brzy vyladit recept na lahodné mandlové mléko a čtrnáctidenní pokus na vlastním zdraví mohl začít.

A jak test dopadl? Po deseti dnech bez mléka rozkvetly lípy a já jsem poprvé v životě mohla dýchat! A to rozhodlo.

Dnes v kuchyni doslova kouzlím, protože se musím obejít nejen bez lepku i mléka, ale též bez cibule, celeru a lihového octa. Moje celoživotní alergie na pyl, prach, peří, chlad a mnohé další se totiž ukázaly býti zakuklenými potravinovými alergiemi. A tak tedy kouzlím, zkouším, testuji a hledám nové cesty, jak uvařit či upéct bez alergenů to, co máme rádi.

Mé zdraví (a zdraví mé rodiny) mi za to rozhodně stojí!

Také vy jste se ocitli ze dne na den bez mléka?

Stojíte v obchodě, zkoumáte etikety a začínáte si zoufat, protože vaše oblíbené potraviny obsahují tu syrovátku, ondy laktózu a do hořké čokolády přidali mléčný tuk? Mám pro vás jiskřičku naděje v bezmléčné temnotě: dokážete to a pochutnáte si i bez mléka! Nejjednodušší cestou je zamířit v obchodě k regálu s rostlinnými, veganskými či bezlaktózovými produkty (pokud se ve vašem případě nejedná o alergii na mléko jako takové, leč o intoleranci laktózy).

Mléko do kávy a dalších nápojů

Za mne vede domácí mandlové. Na cestách jsem vyzkoušela i kupované, ale nešlo mi tak dobře našlehat. Kokosové má hodně výraznou chuť a spolu s téměř neutrálním rýžovým, ať již domácím či kupovaným, se bezpochyby hodí do domácí horké čokolády.

Mléka a smetany do omáček

Do smetanových omáček se mi osvědčilo jednoznačně kokosové mléko. Když ho předem vychladíte, oddělí se od sebe jeho vodová a tučná část , která ztuhne v horní části krabice/plechovky. Ta jde pak jednoduše nabrat lžící a zaručí vaší omáčce lahodnou smetanovou chuť.

V posledních týdnech začíná u nás kokosovému mléku šlapat na paty kešu mléko. Do karet mu hraje stoupající cena rivala, kokosového mléka, a především jednoduchý princip domácí přípravy: namočit kešu,, slít, zalít, rozmixovat. Přesný poměr surovin i času právě teď testuji – Kdy se jedná ještě o mléko a kdy už o smetanu? Studená voda a dlouhé namáčení, nebo horká voda a krátké? – a brzy je naleznete zde na blogu.

Máslo

Připadá mi, že máslo má snad ještě více možností využití než mléko samotné. A o to je jeho nahrazení rostlinnou cestou náročnější.

Na chleba si teď mažu marmelády a med bez podkladové vrstvy másla. Častěji si na pečivu namažu pomazánku na luštěninovém základu, ať už cizrnový hummus nebo z rozmačkaných černých fazolí podle receptu od Kamu z jejího Nejbarevnějšího Mexika. Zapomenout nesmím samozřejmě ani na arašídové a mandlové máslo. A někdy si po španělském způsobu opeču plátek chleba nasucho, zaliju extra panenským olivovým olejem a obložím šunkou.

Sušenky peču s výše zmiňovaným mandlovým nebo arašídovým máslem, ale alternativu s jemnou chutí a pevnou konzistencí kravského másla stále hledám. Kdy se mi to povede, nedokážu předpovědět. Ale věřte mi, že se nevzdám – a o recept se s vámi pak podělím.

Sýry

Na poli sýrovém, jak již výte, jsem v poslední době zaznamenala posun, když po rozmixování kešu vznikla směs připomínající strouhaný parmezán či pecorino. Hodlám ve výzkumu tímto směrem pokračovat, nyní je na řadě smetanový sýr a mozzarella.

A v neposlední řadě…

Jogurty

Nalézt v chladicím boxu většího supermarketu jogurt z kokosového, ovesného nebo alespoň bezlaktózového mléka, je dnes docela dobře možné. (U ovesného pozor na jeho lepkovost, stejně jako u mléka, u bezlaktózového si neškrtnou lidé s alergií na živočišné mléko.) Jsou rychlou první pomocí ve chvílích, kdy se ozve neodbytná chuť na jogurt.

Protože se ale všude píše, jak jednoduché je jogurt vyrobit – zahřát mléko, přidat bakterie a počkat – pokusila jsem se o jeho přípravu já. A zatím neuspěla. Ani jednou (z nepočítaně pokusů). Tak mi držte palce, ať už ten příští jogurt chutná tak, jak má.

Ze dne na den bez mléka? To dáte!

Dočetli jste článek až na samý konec? Máte můj obdiv. A také ještě jedno závěrečné povzbuzení,: S vyřazením mléka z jídelníčku váš gurmánský život nekončí. Naopak pro něj nyní objevíte nové chutě. A vaše zdraví se vám odmění!

Krásný den a dobrou chuť! 🙂

Ze dne na den bez mléka

Cappuccino. Cappuccino bez mléka? Život bez cappuccina? Ne! To jsem si nedokázala představit. A ani nechtěla. Silné cappuccino s nadýchanou mléčnou pěnou patří neodmyslitelně k mým ránům. Je mým voňavým zastavením a nadechnutím před startem dne.

Určitě si tedy dokážete představit mou reakci hodnou temperamentní Italky, když mi (po několik měsících bezlepkové diety a jejích pozitivních přínosech) manžel navrhl, abych zkusila vysadit i mléko. Vzdát se mé ranní chvilky jen a jen pro mě? Začít se stravovat ze dne na den bez mléka, másla a sýrů? Vždyť v poděbradské Sýrárně nás snad už znají jménem! To se mám vzdát své milované buvolí mozzarelly, vyzrálého parmezánu či lahodného tiramisu? Nepéct vánočku, koláče či máslové sušenky podle svého vymazleného receptu? Co dám do svíčkové namísto šlehačky?

Zůstat v kuchyni nejen bez lepku, ale i bez mléka? Nikdy!

ze dne na den bez mléka

Od "nikdy" k "dennodenně"

Jak dlouho to moje „nikdy!“ trvalo, si již přesně nepamatuju. Jednoho jarního dne jsem se „vzdala“ a začala vymýšlet, jak se připravit na dvoutýdenní testovací bezmléčný provoz?

První přišlo na řadu rostlinné mléko (s myšlenkou „to ostatní se poddá“), které by se dalo našlehat do cappuccina. Po přečtení asi tuny internetových článků v různých jazycích padla volba na mandlové. Díky silnému mixéru se mi podařilo brzy vyladit recept na lahodné mandlové mléko a čtrnáctidenní pokus na vlastním zdraví mohl začít.

A jak test dopadl? Po deseti dnech bez mléka rozkvetly lípy a já jsem poprvé v životě mohla dýchat! A to rozhodlo.

Dnes v kuchyni doslova kouzlím, protože se musím obejít nejen bez lepku i mléka, ale též bez cibule, celeru a lihového octa. Moje celoživotní alergie na pyl, prach, peří, chlad a mnohé další se totiž ukázaly býti zakuklenými potravinovými alergiemi. A tak tedy kouzlím, zkouším, testuji a hledám nové cesty, jak uvařit či upéct bez alergenů to, co máme rádi.

Mé zdraví (a zdraví mé rodiny) mi za to rozhodně stojí!

Také vy jste se ocitli ze dne na den bez mléka?

Stojíte v obchodě, zkoumáte etikety a začínáte si zoufat, protože vaše oblíbené potraviny obsahují tu syrovátku, ondy laktózu a do hořké čokolády přidali mléčný tuk? Mám pro vás jiskřičku naděje v bezmléčné temnotě: dokážete to a pochutnáte si i bez mléka! Nejjednodušší cestou je zamířit v obchodě k regálu s rostlinnými, veganskými či bezlaktózovými produkty (pokud se ve vašem případě nejedná o alergii na mléko jako takové, leč o intoleranci laktózy).

Mléko do kávy a dalších nápojů

Za mne vede domácí mandlové. Na cestách jsem vyzkoušela i kupované, ale nešlo mi tak dobře našlehat. Kokosové má hodně výraznou chuť a spolu s téměř neutrálním rýžovým, ať již domácím či kupovaným, se bezpochyby hodí do domácí horké čokolády.

Mléka a smetany do omáček

Do smetanových omáček se mi osvědčilo jednoznačně kokosové mléko. Když ho předem vychladíte, oddělí se od sebe jeho vodová a tučná část , která ztuhne v horní části krabice/plechovky. Ta jde pak jednoduše nabrat lžící a zaručí vaší omáčce lahodnou smetanovou chuť.

V posledních týdnech začíná u nás kokosovému mléku šlapat na paty kešu mléko. Do karet mu hraje stoupající cena rivala, kokosového mléka, a především jednoduchý princip domácí přípravy: namočit kešu,, slít, zalít, rozmixovat. Přesný poměr surovin i času právě teď testuji – Kdy se jedná ještě o mléko a kdy už o smetanu? Studená voda a dlouhé namáčení, nebo horká voda a krátké? – a brzy je naleznete zde na blogu.

Máslo

Připadá mi, že máslo má snad ještě více možností využití než mléko samotné. A o to je jeho nahrazení rostlinnou cestou náročnější.

Na chleba si teď mažu marmelády a med bez podkladové vrstvy másla. Častěji si na pečivu namažu pomazánku na luštěninovém základu, ať už cizrnový hummus nebo z rozmačkaných černých fazolí podle receptu od Kamu z jejího Nejbarevnějšího Mexika. Zapomenout nesmím samozřejmě ani na arašídové a mandlové máslo. A někdy si po španělském způsobu opeču plátek chleba nasucho, zaliju extra panenským olivovým olejem a obložím šunkou.

Sušenky peču s výše zmiňovaným mandlovým nebo arašídovým máslem, ale alternativu s jemnou chutí a pevnou konzistencí kravského másla stále hledám. Kdy se mi to povede, nedokážu předpovědět. Ale věřte mi, že se nevzdám – a o recept se s vámi pak podělím.

Sýry

Na poli sýrovém, jak již výte, jsem v poslední době zaznamenala posun, když po rozmixování kešu vznikla směs připomínající strouhaný parmezán či pecorino. Hodlám ve výzkumu tímto směrem pokračovat, nyní je na řadě smetanový sýr a mozzarella.

A v neposlední řadě…

Jogurty

Nalézt v chladicím boxu většího supermarketu jogurt z kokosového, ovesného nebo alespoň bezlaktózového mléka, je dnes docela dobře možné. (U ovesného pozor na jeho lepkovost, stejně jako u mléka, u bezlaktózového si neškrtnou lidé s alergií na živočišné mléko.) Jsou rychlou první pomocí ve chvílích, kdy se ozve neodbytná chuť na jogurt.

Protože se ale všude píše, jak jednoduché je jogurt vyrobit – zahřát mléko, přidat bakterie a počkat – pokusila jsem se o jeho přípravu já. A zatím neuspěla. Ani jednou (z nepočítaně pokusů). Tak mi držte palce, ať už ten příští jogurt chutná tak, jak má.

Ze dne na den bez mléka? To dáte!

Dočetli jste článek až na samý konec? Máte můj obdiv. A také ještě jedno závěrečné povzbuzení,: S vyřazením mléka z jídelníčku váš gurmánský život nekončí. Naopak pro něj nyní objevíte nové chutě. A vaše zdraví se vám odmění!

Krásný den a dobrou chuť! 🙂

Ahoj, vítejte! Já jsem Beatrice. Miluji cappuccino a citróny a ve své kuchyni kouzlím bez lepku i mléka. Abyste mohli také vy, právě proto píšu tento blog. Krásný den a dobrou chuť!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Ze dne na den bez lepku a mléka

Pokud jste se také Vy nebo někdo z Vašich blízkých ocitli ze
zdravotních důvodů ze dne na den bez lepku a bez mléka, pak
je tento e-book právě pro Vás. Najdete v něm recepty na
chutná bezlepková a bezmléčná jídla.