Kešu-parmezán

Brr! Ještě dnes se oklepu, když si vzpomenu, jak jsem kdysi dávno omylem koupila náhražku poloměkkého sýra. Ta umělohmotná chuť mi zůstala zarytá v paměti a na dlouhé roky mne odradila od kupování mléčných náhražek.

Bezlaktózové a jako mléčné se tvářící, leč nejsoucí, výrobky stále nekupuji. Ale mandlové mléko do cappuccina si chystám čerstvé každý druhý den. Inspirována kamarádkou zkouším zahušťovat světlé omáčky nefiltrovaným kešu mlékem. A nyní jsem začala koketovat i s myšlenkou ořechových (ne)sýrů.

Ořechové (ne)sýry?

Tradiční italský parmezán je jen jeden. Vyrábí se tradičním způsobem v oblasti okolo měst Parma a Reggio Emilia z místního kravského mléka a než doputuje k zákazníkům, zraje na dřevěné polici minimálně 12 měsíců. Je nekorunovaným králem mezi (tvrdými) sýry a jeho chuť je jedinečná. Že jsem ho měla ráda, je slabé slovo. Stejně tak jedinečnou italskou mozzarellu z buvolího mléka – na povrchu pevnou, uvnitř krémovou a s výraznou chutí. Dokázala bych vám tu na ně pět ódy.

Namísto toho nyní hledám způsob, jak si jejich výraznou chuť a texturu přivolat zpátky do kuchyně – bez mléka. Ten, kdo nikdy nemusel řešit alergii na mléko (nebo některou z jeho složek), si poklepe na čelo a pomyslí si něco o bláznivém nápadu a dál nečte. Vy, kteří jako já toužíte obohatit svůj chuťový repertoár a jste otevřeni možnosti nazývat sýrem i pokrm rostlinného původu, čtěte v pokoji dál.

Kde hledat inspiraci

Bez mléka a mléčných výrobků žije ovšem mnohem více lidí, než jen já a kamarádka Kate. Některé k bezmléčnému životu přivedla alergie, jiné přesvědčení. A právě díky nim jsem nalezla v hlubinách internetu směr správným směrem: kešu oříšky a lahůdkové droždí. Kešu ořechy pro jejich jemnou chuť nalézají využití v širokém spektru receptů, od slaného pamlsku k vínu po raw dorty. Naopak lahůdkové droždí má chuť i vůni značně specifickou: sýrovou! 

A co se stane, když k lahůdkovému droždí a kešu ořechům přidáme trochu soli a sušeného mletého česneku? Již po pár vteřinách mixování spatří světlo světa strouhaný kešu-parmezán, připravený k okamžitému použití na vaše italské risotto či pastu!

kešu parmezán bez mléka vegan v kuchyni bez cz

A few words to prepare

Nemůžete se dočkat, až si vyrobíte svůj první kešu-parmezán! Skvělé! 🙂 Recept je poměrově vyladěn tak, abyste mohli koupit v nejbližším obchodě 200 g sáček dobrých kešu ořechů a ořechový parmezán si bezezbytkově vyrobit. Mletý česnek naleznete mezi kořením, lahůdkové droždí ve zdravé výživě a sůl (byť ne nutně himalájskou) pravděpodobně doma máte.

K přípravě mám jediné dvě připomínky: Při odměřování to nepřehánějte s vrchovatostí lžic a lžiček – méně je v tomto případě opravdu více. A sekáček/food processor/mixér co chvilku zastavujte, ať vychytáte tu správnou jemnost/hrubost.

Tak s chutí do toho! 😎

Domácí sypký kešu-parmezán

Raw materials:

  • 200 g nesolených kešu ořechů
  • 5 lžic lahůdkového droždí
  • 1,5 lžičky růžové himalájské soli
  • 0,5 lžičky mletého česneku
kešu-parmezán bez mléka bez laktózy
Před: kešu ořechy + lahůdkové droždí + himalájská sůl + mletý česnek
kešu-parmezán bez mléka bez laktózy
Po: kešu-parmezán

Method:

  1. Všechny suroviny odvažte či odměřte a společně nasypte do sekáčku/food processoru.
  2. Mixujte s přestávkami na protřepání, dokud nedosáhnete příjemně sypké konzistence. Celý proces netrvá ani minutu.
  3. Skladujte v uzavíratelné sklenici v ledničce.

Beautiful day and good taste! 🙂

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Hi, welcome! I'm Beatrice. I love cappuccino and lemons and I conjure without gluten and milk in my kitchen. That's why I write this blog. Beautiful day and good taste!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
0 0 voices
Article evaluation
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
en_USEnglish